Izazovi u učenju i usvajanju engleskih frazema: Komparativno istraživanje stavova studenata sveučilišnih studija
U hrvatskom formalnom obrazovnom kontekstu, engleski jezik uči se od prvog razreda osnovne škole. Znanstvenici u okviru znanstvenoistraživačkog procesa ovladavanja inim jezikom (OVIJ) posvećeni su pronalaženju odgovarajućih modela i teorija kojima bi se prikupilo što više empirijskih podataka o procesu OVIJ-a te dobila sveobuhvatnija slika toga procesa i postigao bolji uspjeh u učenju inoga jezika. Bez obzira na brojna istraživanja, proces OVIJ-a i dalje nije u potpunosti razjašnjen. Prema nekim teorijama, učenik i individualni faktori kao što su motivacija, stavovi i strah od učenja imaju značajnu ulogu u istraživanju procesa OVIJ-a. Frazem je skup izraza čije značenje nije istovjetno značenju pojedinih riječi od kojih se sastoji već se temelji na kulturnim, jezičnim ili povijesnim specifičnostima. Frazem je potrebno poznavati da bi se pravilno shvatio i upotrijebio, što predstavlja dodatan izazov u učenju i usvajanju frazema. U engleskom govornom području (među govornicima kojima je engleski materinski jezik) frazemi se pojavljuju u svakodnevnom govoru, novinskim člancima i raznim društvenim platformama u odgovarajućem kontekstu. Stoga bi dobro poznavanje i upotreba frazema moglo osigurati spontaniju i tečniju komunikaciju doprinoseći boljoj integraciji u kulturološke i društvene norme engleskog govornog područja. Cilj je ovoga istraživanja komparativno ispitivanje stavova studenata sveučilišnih studija prema učenju i usvajanju engleskih frazema u dva društveno-obrazovna okruženja. Dodatno, nastojalo se ispitati njihovo poznavanje odabranih frazema, te utvrditi postojanje razlika u stavovima. Istraživanje je provedeno među studentima prijediplomskih studija u dva društveno-obrazovna okruženja (N=155). Primijenjen je anketni Upitnik za istraživanje stavova studenata sveučilišnih studija prema učenju engleskih frazema, posebno sastavljen za ovo istraživanje. Prikupljeni podaci obrađeni su deskriptivnom i inferencijalnom analizom podataka. Utvrđene su statistički značajne razlike u stavovima prema učenju i usvajanju frazema s obzirom na mjesto studiranja. Rezultati ovoga istraživanja mogu imati pedagoške implikacije u planiranju i izvedbi nastave engleskoga jezika. Komparativna dimenzija istraživanja omogućuje nastavnicima da dobiju širu perspektivu i sveobuhvatniju sliku o izazovima s kojima se studenti suočavaju u procesu učenja i usvajanja engleskih frazema. Stečena saznanja mogu poslužiti kao smjernice nastavnicima da prilagode sadržaj kolegija te da održe visoke kriterije poučavanja jezika. Daljnja istraživanja mogla bi obuhvatiti veći broj ispitanika u različitim društveno-obrazovnim kontekstima, uz uporabu više istraživačkih metoda i instrumenata.