Izvorni znanstveni članak
Str. 221 - 254

VID I OKUS: KORPUSNA ANALIZA ENGLESKIH KONSTRUKCIJA TIPA PRIDJEV – IMENICA

Jodi L. Sandford
E-mail: jodi.sandford@unipg.it
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6544-8610
University of Perugia

Jezikoslovlje.20.2.221.Sandford.pdf [ 0.42 MB - Engleski]
Preuzmi članak
Preuzeto 651 puta
Sažetak: Otjelovljenost je središnji pojam u okviru kognitivnolingvističke paradigme. Utemeljenost jezika u tjelesnom iskustvu jedna je od glavnih postavki u opisu jezika na različitim razinama. Putem tjelesnih osjeta primamo, a potom obrađujemo i konceptualiziramo, informacije o svijetu. Istraživanja osjetilnih domena kontinuirano potiču daljnje studije o tome kako se koristimo metaforičkom i metonimijskom višeosjetilnom konceptualizacijom u jeziku. Istražuju se pojedinačne osjetilne domene dodira, okusa, mirisa, sluha i vida, ali i višeosjetilnost, odnosno sinestetske pojave. Jezični prijenos između različitih osjeta, čini se, ravna se prema hijerarhiji koja ide od nižih (dodir, okus, miris) prema višim osjetima (sluh i vid), iako su zapažena neka odstupanja. Ova je studija prvi dio dvodijelne analize jezičnih preslikavanja koja uključuju modalitete okusa i vida. Cilj je utvrditi koje se kolokacije uspostavljaju među dvama domenama, ravnaju li se one prema spomenutoj hijerahiji, koliko su česte te koliko su jake. Rezultati analize korpusa konstrukcija tipa pridjev + imenica podudaraju se s nalazima iz literature: osjetilna domena koja funkcionira kao izvorna domena interpretira se kao pridjev koji modificira drugu osjetilnu domenu koja se leksikalizira kao imenica. Ovo se istraživanje usredotočuje na parove pronađene korpusnom analizom pridjeva koji označavaju okus kao modifikatora imenica koje označavaju vidne podražaje, npr. delicious colours (‘ukusne boje’). Jezični podatci crpljeni su iz korpusa koji omogućuju usporedbu aktualne porabe i definiciju tih konstrukcija (Corpus of Contemporary American English (COCA) te Mapping Metaphor with the Historical Thesaurus of English). Eksperimentalna metodologija, tj. uočavanje čestotnosti i relevantnosti, u skladu je s uporabnim modelom kognitivne lingvistike.
Ključne riječi:
višeosjetilnost, vid/boja, okus, osjet, korpusno utemeljene konstrukcije, kolokati.,
Podaci na drugim jezicima: Engleski