Izvorni znanstveni članak
Str. 199 - 219

UTJELOVLJENO I KULTURNO U KONCEPTUALIZACIJI VISINE TONA U HRVATSKOM

Sanja Kiš Žuvela
E-mail: skiszuvela@muza.hr
Academy of Music, University of Zagreb

Ana Ostroški Anić
Institute of Croatian Language and Linguistics

Jezikoslovlje.20.2.199.Kis_Zuvela_-_Ostroski_Anic.pdf [ 0.39 MB - Engleski]
Preuzmi članak
Preuzeto 557 puta
Sažetak: Konceptualne metafore kojima se konceptualizira visina glazbenoga tona uvelike počivaju na ljudskoj percepciji, predodžbi i iskustvu strukturiranom prostornim i orijentacijskim predodžbenim shemama kao što je shema vertikalnosti. U ovome se radu analiziraju konceptualne metafore koje strukturiraju odnose visina tonova s obzirom na vertikalni prostor, debljinu i veličinu, a koje se pojavljuju u hrvatskom glazbenom nazivlju. Predodžbene sheme vertikalnosti i veličine analiziraju se unutar konceptualnih metafora odnosi visina tonova jesu odnosi u vertikalnom prostoru i odnosi visina tonova jesu odnosi veličine da bi se odredilo u kojoj je mjeri njihova motivacija utjelovljena i univerzalna, a što se može pripisati međukulturnim i međujezičnim utjecajima koji su postojali tijekom stvaranja i razumijevanja glazbenoga nazivlja u Hrvatskoj.
Ključne riječi:
konceptualizacija, glazba, prostor visine tona, predodžbena shema, utjelovljenost, teorija glazbe,
Podaci na drugim jezicima: Engleski